Väestöliiton logo

Miten itseään voi rauhoittaa?

Kun vanhempana joudut haastaviin tilanteisiin nuoresi kanssa, on suureksi avuksi, jos itse pystyt olemaan rauhallinen. Itseään voi rauhoittaa monin eri tavoin.

Yksi keino on käyttää liikennevalomallia. Punainen on seis, älä tee mitään. Keltainen valo on odota, ajattele miksi sinulle tuli tämä tunne. Mitä järkevää voisit tehdä? Vasta kun olet ajatellut kaiken tämän, valo on vihreä: kokeile asiallisimmalta tuntuvaa vaihtoehtoa.

Toinen keino on kolme syvää hengitystä. Kun sinun tekisi mielesi tehdä jotain, joka ei tunnu järkevältä, esimerkiksi huutaa, hengitä ensin kolme kertaa syvään palleahengitystä ja keskity erityisesti uloshengitykseen. Kolmannen hengityksen jälkeen kysy itseltäsi, mitä haluat tehdä ja huomaat, että ajattelusi on muuttunut.

Kolmas keino on rentouttava mielikuva, turvapaikka, joka voi olla mikä tahansa joka tuntuu sinusta rauhoittavalta ja rentouttavalta, esimerkiksi lempipaikka. Keskity mielikuvaan, joka saa sinut rentoutumaan ja rauhoittumaan.

Muistilappu omassa mielessä voi toimia joillakin, esimerkiksi: pysy aikuisena tai kunnioitus. Muistilappu auttaa sinua pysymään aikuisena, kun lapsi tai nuori haastaa sinua.

Yksi keino, jolla voi valmistautua haastavaan tilanteeseen, on miettiä tilannetta, jossa on onnistunut. Mieti, mitä siinä tilanteessa kuulit, näit tai tunsit ja voit saada mieleesi rauhoittumaan.